Nopein tapa parantaa hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi on pitkän tähtäimen prosessi, jossa voitot näkyvät ajan kanssa. Voiko jotain tuloksia silti saavuttaa nopeasti?

Hakukoneoptimointi koostuu useista eri osa-alueista, joilla kaikilla on vaikutusta sivustosi SEO:n tilaan ja niihin puuttuminen auttaa sinua saavuttamaan tuloksia. Listasimme kolme tapaa, joista on hyvä aloittaa optimointiprosessi ja vaikuttaa näin nopeammin hakukoneoptimoinnin tilaan sivuillasi.

1. Avainsana otsikkoon (ja tekstiin)

Avainsanalla tarkoitetaan hakusanaa, jolla käyttäjä etsii tuotetta tai palvelua hakukoneesta. Avainsanat vaikuttava suoraan sivuston näkyvyyteen, joten ilman relevantteja avainsanoja ei sivustosi tänä päivänä pötki pitkälle. 

Googlen indeksointirobotit tutkivat sivustosi avainsanoista, tallentavat ne tietokantaansa ja tarjoavat käyttäjilleen parhaiten heidän käyttämäänsä hakusanaa vastaavat tulokset. Tämän vuoksi onkin hyvä määrittää yrityksellesi relevanteimmat aihealueet, tuntea oman asiakaskunnan käyttämät hakusanat, ja olla tietoinen kyseisten hakusanojen kilpailutilanteesta.

Tärkeimmän avainsanan, esimerkiksi pääpalvelun tai tuotteen nimi tulisi mahdollisuuksien mukaan löytyä välilehden ensimmäisestä otsikosta. Kirjoittaessasi hyvää ja tehokasta otsikkoa, koita löytää tasapaino SEOn ja visualisuuden välillä. Avainsana tulisi löytyä myös itse tekstistä samalla välilehdellä vähintään kerran tai kaksi. Älä kuitenkaan käytä samaa avainsanaa liian useasti, sillä se vaikuttaa sivustosi optimointiin negatiivisesti. 

Kattava avainsanatutkimus auttaa sinua löytämään hakusanat, joista yrityksesi verkkosivu hyötyy eniten. Arvioimalla kilpailutilannetta ja tutkimalla hakuvolyymeja voidaan kartoittaa ja rajata pontentiaaliset avainsanat, joiden avulla sivuston hakukonenäkyvyyttä kannattaa lähteä kehittämään.

2. Metatiedot kuntoon

Metatiedot ovat olennainen osa hakukoneoptimointia, sillä niillä kykenet vaikuttamaan siihen, mitä hakukone kertoo yrityksestäsi hakutuloksissa. 

Metaotsikko on hakutuloksissa näkyvä verkkosivuston otsikko ja metakuvaus teksti otsikon alla. Metaotsikon tehtävä on kertoa Googlelle lyhyesti sivuston sisällöstä ja herättää käyttäjän mielenkiinto, metateksti on hieman pidempi ja tarkempi kuvaus sivustosta, joka pyrkii vakuuttamaan käyttäjän. 

Hakukone käy läpi metatiedot ensimmäisenä tutkiessaan sivustoa, ja käyttää niitä järjestellessään hakutuloksia. Metatiedot auttavat hakukonetta ja käyttäjää ymmärtämään sivujasi paremmin ja niiden optimoiminen on nopea tapa vaikuttaa sijoittumiseen sekä klikkausmääriin, mikäli teet sen hyvin ja määritysten mukaisesti.

Google poimii sivustolta sen pääotsikon sekä palan leipätekstiä metaotsikon- ja kuvauksen tilalle, mikäli jätät ne tekemättä. Tällöin sivuston kuvaus ei välttämättä vastaa käyttäjän kyselyä ja tämä voi jättää sivusi huomioitta, kun kävijä ei saa tiivistelmää sivun sisällöstä. 

Metaotsikon enimmäispituus on 60 merkkiä, metakuvaukselle sopiva määrä on noin 130–160 merkkiä. Käytä kummassakin relevantteja avainsanoja, ja kiinnitä huomiota varsinkin otsikossa siihen, että tuot selvästi esille mistä palveluista kyseisellä välilehdellä on kyse.

Metatietoja pääset muokkaamaan sivuston SEO-asetuksista, joiden laajuus riippunee sivualustasta. Tarkempaa optimointia varten kannattaa ladata erillinen lisäosa, ja esimerkiksi WordPress-alustalle niitä löytyy useita. Suosituin hakukoneoptimointiin tarkoitetuista lisäosista on Yoast, joka on kaikessa helppoudessaan äärimmäisen tehokas SEO-työkalu.

3. Korjaa rikkinäiset linkit

Rikkinäiset linkit ovat linkkejä, jotka eivät toimi. Klikatessasi rikkinäistä linkkiä, näet 404-virheen, joka ilmoittaa ettei sivustoa ole enää olemassa. Kotisivujesi linkit onkin hyvä tarkistaa aina silloin tällöin, sillä rikkinäiset linkit eivät pelkästään heikennä sivuston käyttäjäkokemusta, vaan vaikuttavat myös sivustosi SEO:on negatiivisesti. 

Rikkinäiset linkit voivat olla joko sisäisiä tai ulkoisia linkkejä. Sisäiset linkit johtavat sivustosi sisällä välilehdeltä toiselle, ja niihin sinulla on eniten valtaa vaikuttaa. Muista tarkistaa sisäiset linkit aina kun teet muutoksia sivuillasi. 

Ulkoiset linkit johtavat sivuiltasi toisille verkkosivustoille. Niiden toimisen eteen sinun on nähtävä enemmän vaivaa, sillä et pysty kontrolloimaan esimerkiksi milloin linkin toisesta päästä löytyvä artikkeli poistetaan. Tässä tapauksessa tulkitsee Google ulos johtavan linkin umpikujaksi käydessään sivujasi läpi. 

Jos Google havaitsee sivustolla liikaa rikkinäisiä linkkejä, laskee sivustosi luotettavuus ja arvo hakukoneen silmissä, joka ei tietenkään ole hyvä asia hakutulosten kannalta. 

Muista siis tarkistaa linkit ensimmäisten asioiden joukossa, kun rupeat optimoimaan sivujasi. Rikkinäiset linkit pystyt tarkistamaan manuaalisesti sivuiltasi, mutta niiden havaitsemiseen on monia työkaluja. Esimerkiksi Ahrefs antaa sinulle kattavan listan sivustosi rikkinäisistä linkeistä, ja pystyt puuttumaan niihin välittömästi.

Tehdään yrityksesi näköiset sivut tai optimoidaan sivustosi

Hyvien sivujen rakentaminen koostuu eri palasista. Kootaan ne yhdessä toimivaksi kokonaisuudeksi.

Kuule totuus kotisivuistasi

Mittaa kilpailukykysi verkossa.

Valitse ilmainen SEO kartoitus, jos haluat tietää kotisivujesi optimoinnin perusasiat – tai valitse suoraan kevyt raportti (350€) joka sisältää:

  • Sivuston nykytila-analyysi
  • Hakusana-analyysi
  • Muutostyöehdotukset