Markkinoija – vältä 6 yleistä virhettä hakukoneoptimoinnissa

Hakukoneoptimointi on verkkosivuston näkyvyyden kannalta elintärkeää mutta sen voi tehdä monella tavalla väärin. Mitkä ovat yleisimmät virheet ja miten ne vältetään?

Hakukoneoptimoinnin kanssa painiminen voi välillä olla haastavaa ja vaatia sinulta useita työtunteja saavuttaaksesi tuloksia. Älä kuitenkaan mene siitä, mistä aita on matalin ja kompastu kuuteen yleisimpään virheeseen. Olemme keränneet alle perinteiset sudenkuopat yrityksen hakukoneoptimoinnissa ja vinkit niiden välttämiseen.

1. Linkkifarmit – iso ei

Hakutuloksissa sijoittumisen kannalta sisään tulevien linkkien määrällä on suuri merkitys, joten jotkut käyttävät ”linkkifarmeja” buustatakseen liikennettä. Yksinkertaisuudessaan linkkifarmit ovat verkkosivustoja, joiden ainoa tehtävä on tuottaa maksimaalinen määrä linkkejä ja linkittää muille sivustoille. Linkkifarmien linkit ovat todellisuudessa huonolaatuisia, sillä niitä ”viljelevät” robotit ja linkkien sisältö on olematonta. Google puuttuu nykyään välittömästi linkkifarmien käyttöön ja niiden vaikutus on enemmän negatiivinen kuin positiivinen.

2. Piilotat tekstiä sivuillesi

Avainsanojen keksiminen ja niiden upottaminen tekstin sekaan järkevästi voi tuntua aikaa vievältä puuhalta. Tästä syystä jotkut optimoijat saattavat harrastaa ns. ”avainsanojen piilottamista”. Taktiikkaa käyttävät henkilöt sijoittavat sivulle tekstiä niin, ettei verkkosivukävijä näe sitä, mutta Google näkee, ja rekisteröi avainsanat. Yksinkertainen tapa toteuttaa vastaava vilppi on lisätä valkoiselle sivupohjalle valkoista tekstiä.

Liiallinen hakusanatiheys heikentää sivuston tulosta hakukoneen silmissä, kuten myös piilotettu tekstikin. Googlella on nykyään tapansa huomata vastaavanlaiset ”huijausyritykset” ja se reagoi niihin tehokkaasti. Yhtäkkiä voit huomata sivustosi pudonneen hakutuloksista kokonaan. 

Kannattaakin siis hyödyntää muita keinoja lisätä avainsanoja sivuillesi, jos tuntuu siltä, että niiden tiputteleminen tekstin sekaan ja uuden sisällön keksiminen tuntuu väkinäiseltä. Hyvä ja melko oleellinen keino lisätä avainsanoja sivuillesi on alt-tekstit kuviin eli ns. kuvatekstit. Ne auttavat mm. sivostosi kuvia löytymään paremmin kuvahaussa ja niiden avulla Google hahmottaa sivustosi rakennetta paremmin, kun ne voivat lukea kuvista niiden tarkoituksen.

3. Toistat ja monistat samaa sisältöä

Monistaminentuplasisältö eli duplicate content. Sivustolla on hakukoneiden määritysten mukaan oltava tietty määrä tekstiä tai ainakin ne pitävät siitä. Jälleen kerran siis yksi asia, johon voi upota paljon aikaa, ja mikä voi tuntua puuduttavalta: hyvän tekstisisällön keksiminen. Ei ole siis ihme, että sisällön monistaminen ja automaattinen tuottaminen houkuttelee verkkosivuston ylläpitäjää. Sisällön tuottamiseen löytyy robotteja, jotka sähköttävät sisältöä sivuillesi tai kopioivat jo olemassa olevaa sisältöä toisille välilehdille. Sisällön monistumista tapahtuu helposti myös vahingossa aloitteleville hakukoneoptimoijille tai verkkosivujen ylläpitäjille.

Vaikka Google rakastaa tekstin paljoutta sivuilla, monistetusta tai automaattisesti tuotetusta tekstistä se ei kuitenkaan pidä. Uusien algoritmien myötä Google puuttuu tuplasisältöön rankalla kädellä ja lisää sinut varmasti mustalle listalleen.

Muista siis tarkistaa optimoinnin yhteydessä esimerkiksi sivuston metakuvaukset -ja otsikot, sillä ne yleensä toistavat toisiaan. Lisää tuplasisällöstä voit lukea Mozin sivuilta.

4. Avainsanojen yltiöpäinen tunkeminen sivustolle

Keyword stuffing eli avainsanoilla täyttäminen ei ole harvinainen maneeri verkkosivustoilla, sillä tietyn avainsanan esiintyminen tiheään sisältötekstissä on yleensä merkki relevantista sisällöstä kyseiseen avainsanaan liittyen. Avainsanoilla täyttämisellä tarkoitetaan siis tyyliä tehdä verkkosivuja, jossa sivut sananmukaisesti täytetään avainsanoilla tai numeroilla, ja tällä tavoin koitetaan vaikuttaa sijoitukseen hakutuloksissa.

Enää avainsanan tunkeminen jokaiseen väliin sivustolla ja sen puskeminen metatägeihin- ja kuvauksiin ei kannata, sillä poikkeuksellisen usein esiintyvät avainsanat huomataan ja näin ollen hakukone pudottaa näkyvyyttäsi.

On tärkeää käyttää oikeita avainsanoja oikein. Muista siis tehdä perustava avainsanatutkimus, sillä ilman sitä et voi varmasti tietää millä avainsanoilla asiakkaat palvelujasi etsivät. Avainsanojen suosion ja kilpailutilanteen tutkimiseen sopii esimerkiksi Googlen tai Ubersuggestin tarjoamat analyysityökalut.

5. Sivut eivät ole responsiiviset

Jos tänä päivänä yrityksesi verkkosivut eivät vielä ole responsiiviset, eli eivät skaalaudu kunnolla käytettävän laitteen mukaan, on se iso punainen lippu. Valtaosa hakukonehauista tehdään nykyään mobiililla, ja sivusi responsiivisuus on kultaakin arvokkaampi tekijä hakukonenäkyvyyden suhteen.

Google suosii hakukonetuloksissaan responsiivisia sivuja, joten nyt viimeistään on hyvä aika laittaa verkkosivut toimimaan kaikilla laitteilla!

6. Sivusto ei ole turvallinen

Sivuston luotettavuuteen vaikuttaa merkittävästi sivun turvallisuus eli SSL-suojaus. SSL tulee sanoista Secure Sockets Layer ja sen avulla salataan yhteys nettisivukävijän ja palvelimen välillä, jolloin ulkopuoliset tahot eivät pääse sivuille antamiisi tietoihin käsiksi. 

Hakukoneet suosivat kategorisesti turvallisia sivustoja eli SSL-suojauksen puuttuminen heikentää optimointia merkittävästi. Lisäksi asiakkaiden pääsy sivuillesi saattaa estyä mikäli heidän selainasetuksensa eivät salli pääsyä ei-suojatuille sivuille. Jos mietit tarvitseeko sivusi SSL-suojausta, vastaus on kyllä mikäli keräät sivuillasi yhteydenottolomakkeella arkaluontoista tietoa asiakkailta, myyt sivuilla jotain tai sinne pitää kirjautua tunnuksilla.

SSL-suojaus tekee sivuistasi luotettavammat ja ammattimaisemmat, ne sijoittuvat korkeammalle hakutuloksissa ja myyvät paremmin. SSL-suojaus sisältyy usein webhotellin hintaan, joten se tulisi olla päällä aina kaikilla sivuilla vuonna 2021. Perustason suojaus riittää hyvin lähes kaikille sivustoille ja esimerkiksi WordPress-sivuille SSL-suojauksen tarjoavan lisäosan kykenee lataamaan helposti monesta vaihtoehdosta.

Kuule totuus kotisivuistasi

Mittaa kilpailukykysi verkossa.

Valitse ilmainen SEO kartoitus, jos haluat tietää kotisivujesi optimoinnin perusasiat – tai valitse suoraan kevyt raportti (350€) joka sisältää:

  • Sivuston nykytila-analyysi
  • Hakusana-analyysi
  • Muutostyöehdotukset