Kasvu x kotisivut: Hyvin tehdyt kotisivut kasvattavat liiketoimintaa

Kasvuteemaisen blogisarjan ensimmäisessä osassa perehdytään kotisivujen rooliin liiketoiminnan kasvun moottorina.

Hostingpalvelun Head of Consulting Juuso Hurri sekä suunnittelutoimisto Team3:n pääsuunnittelija Tomi Kemppinen keskustelivat kotisivujen suunnittelun ja rakentamisen perusperiaatteista. Sekä Hurrilla että Team3:lla on takana useiden vuosien kokemus erityisesti WordPress-sivustojen suunnittelusta.

Miksi kotisivut ovat yritykselle tärkeät?

Kotisivut ovat yrityksen liiketoiminnan sydän verkossa. Hyvin tehdyt kotisivut kasvattavat yrityksen näkyvyyttä ja liiketoimintaa sekä tukevat sen uskottavuutta ja imagoa. Kotisivujen avulla ohjaat asiakkaita tutustumaan yritykseesi ja palveluihisi, tekemään tarjouspyynnön tai ajanvarauksen, tai ostamaan suoraan verkkokaupasta.

Elämme nykyään hakukoneiden maailmassa, minkä vuoksi kotisivut ovat käytännössä yrityksen elinehto. Jos yrityksellä ei ole kotisivuja, ei se näy hakutuloksissa. Seurauksena yritys todennäköisesti putoaa pois kilpailusta melko nopeasti. Lue täältä lisää hakukonesijoituksiin vaikuttavista tekijöistä.

“Se on melko yksinkertaista. Jos yrityksellä ei ole kotisivuja ja potentiaalinen asiakas hakee palveluitasi verkosta; yritystäsi ei siellä näy, koska sillä ei ole sivuja. Kilpailijoilla on, joten potentiaalinen asiakas menee tällöin suoraan kilpailijoiden syliin”, kuvailee pääsuunnittelija Tomi Kemppinen Team3:sta.

Monella bisnestä pitkään tehneellä yrityksellä on kotisivut, jotka ovat ajan myötä alkaneet näyttää vanhentuneilta. Sivuja ei tarvitse remontoida kokonaan uusiksi joka vuosi, mutta niiden pitäisi olla kuitenkin ajanmukaiset. Tässä auttavat vaivaton ylläpito ja päivitysmahdollisuudet. 

Kotisivujen tapauksessa yksinkertainen on monesti kaunista ja poikkeuksetta monimutkaista ratkaisua helpommin ajan tasalla pidettävää. Sivuston rakentamiseen ja ylläpitoon liittyvät ratkaisut kannattaakin mitoittaa linjassa sivuston koon ja rakenteen kanssa: mitä pienempi ja yksinkertaisempi sivusto, sitä suoraviivaisempi ratkaisu riittää. Esimerkiksi yhteydenottoon tähtäävä sivusto ilman isoa määrää videoita tai kuvia ei vaadi paljoa toiminnallisuuksia tai alasivuja, jolloin rakentaminen onnistuu omin päin kotisivukoneella.

Checklista

Lataa checklistan täysi versio tästä (PDF)

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Kulunut sanonta pitää tässä tapauksessa paikkansa: kotisivut pitää todella suunnitella ennen kuin niitä voi ryhtyä rakentamaan. Suunnitteluvaiheessa määritellään sivuston edellyttämät ominaisuudet ja toiminnallisuudet, jotka määrittävät toteutustavan sekä alustan jonka päälle sivusto rakentuu. Oleellista on vastata kysymykseen: mikä on kotisivun tarkoitus?

“Suunnitteluun kannattaa käyttää suurin piirtein saman verran aikaa kuin itse tekemiseenkin”, Kemppinen toteaa.

Hostingpalvelun pääkonsultti Juuso Hurri kehottaa miettimään ajoissa myös sivuston sisältöjä ja rakennetta, sillä ne vaikuttavat osaltaan alustan valintaan. Kaikki tarjolla olevat ratkaisut eivät taivu joka tarpeeseen. 

Sisällöistä kannattaa miettiä eri formaatteja, halutaanko sivustolle vaikkapa upottaa YouTube-videoita, sekä sisällön esitystapaa. Esimerkiksi valokuvaaja haluaa sivut, joille on helppo viedä ja näyttää valokuvia edustavasti. Tällöin hänen kannattaa myös miettiä ratkaisua, joka optimoi kuvien kokoa automaattisesti – tämä onnistuu esimerkiksi WordPressiin asennettavalla lisäosalla.

Sivuston sisältöä, rakennetta ja toiminnallisuuksia kartoittamalla pitäisi pystyä vastaamaan alustan valintaan vaikuttaviin kysymyksiin. Mitkä ovat tarvittavat toiminnallisuudet sivustolla, ja riittääkö niiden saavuttamiseen kotisivukone vai onko parempi rakentaa sivut WordPressilla? Käännytäänkö ammattilaisen puoleen vai tehdäänkö itse? Nämä kysymykset tulisi ratkaista ennen ensimmäistäkään luonnosta sivujen visuaalisesta ilmeestä.

Yhtä lailla sivuja suunnitellessa on tärkeää pitää mielessä sivuston päätavoite, oli sen sitten yhteydenotto, ajanvaraus tai tuotteiden myynti verkkokaupan kautta.

Koska kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen?

Hyvin suunniteltu on kuitenkin vain puoliksi tehty. Kun sekä sivuston vaatimat toiminnallisuudet että sen päätavoite on määritelty, tulee miettiä strategia sivujen työstölle ja jalkautukselle, muistuttaa Team3:n pääsuunnittelija Tomi Kemppinen. Aina kaikkea ei ole järkeä tehdä itse.

“Joskus voi olla järkevää antaa ammattilaisen hoitaa käytännön toteutuksen, jolloin yrittäjä voi keskittyä siihen oman liiketoiminnan ja arjen pyörittämiseen”, Kemppinen perustelee.

“Ja ehkä säästää vähän samalla aikaa ja vaivaa ja hermoja siinä ohessa”, hän jatkaa tietävästi hymyillen. Kemppinen muistuttaa myös, että että ammattilaiselta saa apua jo sivun suunnitteluvaiheessa. Tällöin riittää että yrittäjällä on kirkkaana mielessä sivuston tarkoitus, tai vähintäänkin oman liiketoiminnan ydin ja sen tavoitteet verkossa.

>>Laske kotisivujen hinta Team3:n hintalaskurilla

Ammattilainen osaa myös ottaa huomioon sellaisia asioita kuin sivuston nopeus, tehokkuus ja mobiiliystävällisyys jotka ovat tärkeitä asioita hakukoneiden ja käyttäjäkokemuksen näkökulmista. Pienten sivustojen tapauksessa näistä ei kuitenkaan tarvitse juuri murehtia. Yksinkertaiset kotisivut syntyvät kevyesti ilman suurta määrää komponentteja, esimerkiksi kotisivukoneella.

Kotisivujen rakentaminen käytännössä

Ensimmäinen konkreettinen askel suunnitteluvaiheen jälkeen on hankkia kotisivuille domain eli verkkotunnus sekä yksilöllinen sähköposti ja sivutila, usein webhotelliin paketoituna. Kun kaiken hankkii samalta ja vielä hyvän asiakaspalvelun tarjoavalta toimijalta, ei sivujen kanssa jää pulaan myöskään silloin, kun ne haluaa toteuttaa omin päin. 

Hosting-palveluiden tarjoajilla on velvollisuus huolehtia webhotellien tietoturvasta ja tarjota apua ongelmatilanteissa. Palveluntarjoaja auttaa myös huolehtimaan sivujen toimintavarmuudesta kävijäpiikkien, esimerkiksi alennussesonkien aikaan – muistat vain ottaa asiakaspalveluun yhteyttä hyvissä ajoin.

Kun kotisivut tilaa ammattilaiselta, voi tämä joko opastaa ostamaan webhotellipaketin suosittelemaltaan palvelutarjoajalta tai tarjoutua tekemään tämän asiakkaan puolesta. Mikäli asiakkaan on tarkoitus ottaa sivujen ylläpito ja päivittäminen sivujen valmistuttua itselleen tai työntekijälleen, kannattaa myös webhotelli hankkia suoraan itselle.

Kun kotisivut on suunniteltu ja niillä on osoite (domain) sekä “koti” (webhotelli), voi sivuston rakentaminen alkaa.

Kotisivukone ja WordPress tee-se-itse-henkiselle

Kotisivut omin päin rakentavan kannattaa valita ratkaisu, joka vastaa omaa teknistä osaamistasoa sekä käytettävissä olevaa budjettia ja aikaresurssia.

Kotisivukone on helppo ja nopea tapa luoda yksinkertaiset sivut, vaikkapa omaa osaamista tai tuotteita esittelevä portfoliosivu. Kotisivukoneet on suunniteltu käyttäjäystävällisiksi, eikä niiden käyttö vaadi teknistä osaamista. Kotisivukoneiden tarjoamat ominaisuudet kannattaa kuitenkin tutkia etukäteen, sillä kaikkeen ne eivät taivu. Esimerkiksi verkkokauppaa voi olla haastavaa saada rakennettua kotisivukoneen päälle.

WordPress on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä, jolla rakentuvat lähestulkoon sivut kuin sivut. Kiitos WooCommerce-lisäosan, onnistuu WordPressilla jopa verkkokaupan rakentaminen.

Kyseessä on siis moneen tarpeeseen taipuva alusta kotisivujen tekemiseen. Juuso Hurri luettelee WordPressin suosion muiksi syiksi laajan kehittäjäyhteisön tarjoaman tuen, helppokäyttöisen hallintapaneelin sisältöjen luomiseen ja päivittämiseen sekä laajennettavuuden – sivustoa voi muokata tarpeiden muuttuessa. Mahdollisuus lisätä ja päivittää sivun toiminnallisuuksia liiketoiminnan kasvaessa on erinomainen ominaisuus kasvua tavoittelevalle yritykselle! Kotisivuille voi lisätä myöhemmin esimerkiksi valokuvakatalogin, blogisivun tai ajanvarausjärjestelmän, tai rakentaa kokonaisen verkkokaupan maksutapa- ja postitusominaisuuksineen.

WordPress on hyvä vaihtoehto myös silloin, kun sivut tilaa suunnittelutoimistosta. Tällöin ammattilainen voi suunnitella sekä rakentaa sivut ja siirtää sen hallinnan julkaisun jälkeen asiakkaalle. Usein suunnittelutoimistot kouluttavat asiakkaan sivuston hallintapaneelin käyttöön.

Kävimme artikkelissa läpi kotisivujen suunnittelun ja rakentamisen vaiheita. Nyt painetaan julkaisunappia ja annetaan kassakoneen laulaa, vai mitä? Ei sentään – tekemistä riittää myös julkaisun jälkeen, esimerkiksi sisällöntuotannon ja hakukoneoptimoinnin, sekä asiakaspolun ja -kokemuksen kehittämisen osalta. Näistä teemoista lisää blogisarjan seuraavissa osissa!