Millainen on hyvä verkkotunnus?

Facebook
Twitter
LinkedIn

Jokaisella verkkosivustolla on domain, eli verkkotunnus. Domain on verkkosivujen osoite internetissä – esimerkiksi Team3:n verkkotunnus on team3.fi. Hyvän verkkotunnuksen valitseminen on tärkeää, sillä verkkotunnus on osa yrityksen brändiä.

Hyvän verkkotunnuksen valitsemiseen vaikuttaa kaksi päätekijää, jotka jokaisen yrityksen kannattaa ottaa huomioon:

  1. Pidä verkkotunnus lyhyenä, jotta asiakkaan on helpompaa muistaa se.
  2. Verkkotunnuksen tulee olla helppo kirjoittaa ja lausua, sillä se vähentää kirjoitusvirheiden määrää asiakkaiden hakiessa yritystä verkossa.

Itse verkkotunnuksen lisäksi myös verkkotunnuksen staattiset linkit (permalinks) tulee muotoilla asiakkaille helpoksi. Staattinen linkki on verkkotunnuksen jälkeen tuleva osa, jonka sivustolla kävijä näkee URL-osoitteessa. Staattisen linkin tehtävänä on viestiä millä välilehdellä nettisivun kävijä on. Esimerkiksi asiakkaan ollessa ”yhteystiedot”-välilehdellä, tulisi myös staattisen linkin olla ”yhteystiedot”. 

Esimerkki staattisten linkkien eroista alla olevassa kuvassa (kummatkin ovat yhteystiedot -välilehdeltä)

Staattiset linkit tulee hakukoneoptimoinnin parantamiseksi nimetä siten, että ne sisältävät yritykselle hyödyllisiä hakusanoja. Hakusanojen käyttö kertoo nimittäin hakukoneille mitä tietoa yrityksesi sivut sisältävät. (Psst… Jos haluat tietää lisää hakukoneoptimoinnista, klikkaa www.team3.fi/seo)

Hyvän verkkotunnuksen valinnan lisäksi verkkotunnuksen suojaamiseen kannattaa panostaa. Tähän auttaa DNSSEC, eli Domain Name System Security Extension. Sen avulla voidaan vakuuttaa, että internetin käyttäjä pääsee sille sivustolle, jolla on tarkoitus vierailla. Siitä lisää täältä

Lisää tärkeää asiaa

Sori, oli pakko

Käytämme evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseen ja sinua kiinnostavan sisällön seurantaan. Jatkamalla hyväksyt evästekäytäntömme, ja annat oikeuden evästetietojesi turvalliseen ja luottamukselliseen käyttöön. Voit myös tutustua tarkemmin tietosuojaselosteeseen.