Hakukoneoptimointi eli SEO

Facebook
Twitter
LinkedIn

Hakukoneoptimointi, tai englanniksi Search Engine Optimization (SEO), on yksi parhaista tavoista saada lisää myyntiä verkosta.

Hakukoneoptimoinnin idea

Optimoinnin tarkoitus on luoda sivustosta mahdollisimman luotettava hakukoneen näkökulmasta. Kun sivusto on luotettava, sijoittuu se hakukoneessa korkeammalle verrattuna muihin saman kyselyn hakutuloksiin. Hakutuloksissa sijoittuminen taas tuo liiketoiminnan kannalta olennaisilla hakusanoilla lisää potentiaalisia asiakkaita sivustolle, jonka tarkoitus on lopulta johtaa myynnin kasvuun.

Hakukoneoptimointi on monen eri tekijän summa ja ennen sen aloittamista on hyvä ymmärtää, ettei siitä välttämättä tule koskaan valmista. Kun on päästy kärkeen, täytyy yhä tehdä töitä pysyäkseen siellä. Hakukoneista esimerkiksi Google muuttaa hakualgoritmejaan useasti vuodessa ja koskaan ei tiedetä, mitä päivitetään seuraavaksi. Tämä voi aiheuttaa jo hyvillä sijoituksilla olevan sivuston sijoitusten laskua. Googlen algoritmien tärkeimpien muutoksien historian näet tästä linkistä. 

Hakukoneoptimointi on pitkän aikavälin sijoitus

Hakukoneoptimointi on pitkähkö prosessi. Puhutaan kuukausista, kunnes tuloksia voidaan alkaa kunnolla mittaamaan. Kotisivujen optimoinnissa on tärkeää rakentaa sivusto myös niin teknisesti kuin visuaalisesti hyvälle tasolle, jotta kävijät siirtyvät välilehdeltä toiselle useammin.

Vaikka hakukoneoptimoinnin tuloksissa puhutaan kuukausista, on myös sijoittuminen kärjessä pitkäjänteisempää kuin esimerkiksi hakusanamainonnalla (Google Ads). Kun sivusto on kerran saatu kärkeen, pysyy se siellä suhteellisen pienillä panostuksilla.

Teknisen SEO-puolen asioista tulee kiinnittää huomiota vähintään SSL-suojaukseen ja sivukarttaan. Nämä on oltava kunnossa. Aina. Muita tärkeitä vaikuttavia asioita joihin kannattaa kiinnittää huomiota on hakusanojen laatu, niiden löytyminen tekstistä, sivun URL-osoitteista ja otsikoista, sekä myös Meta Tagit ja -kuvaukset.  Mikäli haluat tarkemman listan ja syventävämpää tietoa hakukoneoptimoinnista, suosittelen lukemaan tämän artikkelin.

Jos tarkempi analyysi omasta sivustosta kiinnostaa, ota meihin yhteyttä.

 

Hakukoneoptimointi verkkokaupalle

Verkkokauppa ilman hakukoneoptimointia on kuin kivijalkaliike ilman ovea. Suurta verkkokauppaa optimoitaessa kannattaa erityishuomio jokaiseen tuotekategoriaan ennen yksittäisiä tuotteita. Verkkokaupan tarkoitus on yksinkertainen: Myydä verkossa. Täten verkkomyynnin eri kanaviin olisi elintärkeää panostaa, jotta kauppaan saadaan ostavia asiakkaita myös pitkällä aikavälillä.

Lisää tärkeää asiaa

Sori, oli pakko

Käytämme evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseen ja sinua kiinnostavan sisällön seurantaan. Jatkamalla hyväksyt evästekäytäntömme, ja annat oikeuden evästetietojesi turvalliseen ja luottamukselliseen käyttöön. Voit myös tutustua tarkemmin tietosuojaselosteeseen.