Team3 logo

Tilaukset ➞

Miksi hakukoneliikenne laskee?

6 syytä hakukoneliikenteen laskuun

Facebook
Twitter
LinkedIn

Sivustosi hakukoneliikenne voi lähteä laskuun monestakin eri syystä. Äkillisiin laskuihin löytyy kyllä vastalääkkeet, mutta miten tunnistaa niiden aiheuttajan?

Tässä blogissa paneudutaan nimenomaan sivuston hakukoneliikenteen laskuja aiheuttavien ongelmien tunnistamiseen, jotta niihin voi vastata tarvittavalla tavalla. Niputimme yleisimmät syyt droppien takana ja lisäsimme mukaan havainnollistavat kaaviot, jotta voisit paremmin ymmärtää mistä on kyse.

Tekniset ongelmat 

Pahimmassa tapauksessa sivuillasi härväävät tekniset ongelmat voivat estää Googlea indoksoimasta sivustoasi tai verkkovierailijoita pääsemästä sivuillesi (page not found eli 404-virhe). Tekniset ongelmat voivat ulottua koko sivustolle, (sivusto alhaalla) tai ne voivat olla välilehtikohtaisia (esim. rikkinäinen linkki). On siis hyvä osata tunnistaa teknisistä ongelmista johtuvat laskut hakuliikenteessä, ja korjata epäkohdat sivuillasi. 

Omat toimenpiteet sivuillasi

Välillä käy niin, että saatat aiheuttaa oman kurjuutesi vieläpä täysin tahattomasti. Mikäli teet sivustollasi muutoksia, jotka eivät kulje käsi kädessä Googlen käytäntöjen kanssa, voi se jättää sivustosi pois hakutuloksista. Ole siis tarkkana tehdessäsi muutoksia sivustollasi! Voit katsoa tästä miten vältät yleisimmät virheet kotisivuillasi. 

Omien toimenpiteiden vaikutus hakukoneliikenteen raportoinnissa

Jos liikenne sivustollasi vastaa kuvaajaa yllä, on kyse luultavasti teknisestä ongelmasta (koko sivuston laajuinen) tai omilla toimilla aiheutettu lasku hakuliikenteessä. 

Algoritmit

Google haluaa jatkuvasti päästä paremmin käsiksi sisältöön ja päivittää algoritmejaan sen mukaisesti. Isot muutokset ja osa pienemmistä muutoksista voivat vaikuttaa sivujen sijoittumiseen hakutuloksissa. Algoritmeista kannattaakin olla jatkuvasti ajan tasalla, ja ottaa selvää, miten ne vaikuttavat juuri sinun sivustoosi.

Turvallisuusongelmat

Mikäli sivustollasi lymyää tietoturvauhka, varoittaa Google siitä käyttäjiä usein ennen heidän verkkovierailuaan sivustolla, millä on suora vaikutus. Google ottaa sivuston luotettavuuden ja turvallisuuden tosissaan ja rokottaa sen laiminlyönnistä kovalla kädellä. Mikäli tietoturva on syynä liikenteen laskuun sivuillasi, on se hyvä tunnistaa ja puuttua siihen oikein toimin. 

Algoritmien muutokset hakukoneliikenteen raportoinnissa

Jos liikenne sivustollasi on yllä olevan kuvan kaltainen, on kyse luultavasti algoritmien muutoksesta tai teknisestä ongelmasta (yksittäinen välilehti). Droppi voi selittyä myös laskeneella kysynnällä.

Trendit ja kausiluonteisuus

Muutokset kuluttajien käyttäytymisessä vaikuttavat suoraan tiettyjen hakukyselyjen määrään, ja droppi liikenteessä voikin joskus selittyä niinkin yksinkertaisilla syillä, kuin uudet trendit tai kausiluonteisuus vuoden mittaan. Usein sellaisella toimialla työskentelevät, joissa esiintyy suurta kausiluonteisuutta, tunnistavat sen syyksi ja osaavat odottaa liikenteen laskua. Mitä trendeihin ja kysyntään tulee, pyri aina olemaan mahdollisimman hyvin perillä toimialasi ajankohtaisista muutoksista sekä selvittämään mitä hakusanoja asiakaskuntasi käyttää. 

Kausiluontoisuus hakukoneliikenteen raportoinnissa

Kyseessä on kausiluontaisuus, mikäli liikenne sivustollasi näyttää samalta kuin yllä olevassa kuvaajassa.

Virhe tai raportin häiriö

Aina eivät sivutilastoja mittaavat ohjelmatkaan ole sataprosenttisen oikeassa ja välillä niiden tarjoamissa raporteissa saattaa näkyä virheitä. Glitchit eli tilapäiset häiriöt ovat yleisiä, eivätkä lainkaan vaarallisia. Ne on silti hyvä oppia tuntemaan, ettei hätiköityjä liikkeitä pääse tapahtumaan (jotka sitten oikeasti aiheuttavat laskuja liikenteessä). 

Tilapäinen häiriö hakukoneliikenteen raportoinnissa

Älä murehdi, kyseessä on yleensä vain glitchi eli jonkinlainen tilapäinen häiriö, mikäli droppi sivustosi liikenteessä näyttää tältä!

Lähde: Analyzing Google Search traffic drops

Tehdään yrityksesi näköiset sivut tai optimoidaan sivustosi

Hyvien sivujen rakentaminen koostuu eri palasista. Kootaan ne yhdessä toimivaksi kokonaisuudeksi.

Lisää tärkeää asiaa

BirdBike Case

Case: Bird pyörien verkkokauppa

Takaisin julkaisuihin Kevyen Bird -verkkokaupan toteutus Golden Door Oy tuo Suomeen laadukkaita Bird sähköpyöriä. Team3 toteutti Birdshop verkkokaupan Birdin brändin mukaiseksi WordPressin WooCommerce -lisäosaa hyödyntäen.

Microsoft logo

M365 Pakettien hinnat päivittyvät

Microsoft 365 pakettien hinnat nousevat 1.3.2022 alkaen. Microsotft päivittää suosittujen 365 palvelunsa yrityspakettien kuukausiveloitteista hinnastoa ensi vuoden maaliskuusta alkaen. Hinnankorotukset tulevat olemaan nykyisen tiedon mukaan

Sori, oli pakko

Käytämme evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseen ja sinua kiinnostavan sisällön seurantaan. Jatkamalla hyväksyt evästekäytäntömme, ja annat oikeuden evästetietojesi turvalliseen ja luottamukselliseen käyttöön. Voit myös tutustua tarkemmin tietosuojaselosteeseen.