6 syytä hakukoneliikenteen laskuun

Sivustosi hakukoneliikenne voi lähteä laskuun monestakin eri syystä. Äkillisiin laskuihin löytyy kyllä vastalääkkeet, mutta miten tunnistaa niiden aiheuttajan?​

Tässä blogissa paneudutaan nimenomaan sivuston hakukoneliikenteen laskuja aiheuttavien ongelmien tunnistamiseen, jotta niihin voi vastata tarvittavalla tavalla. Niputimme yleisimmät syyt droppien takana ja lisäsimme mukaan havainnollistavat kaaviot, jotta voisit paremmin ymmärtää mistä on kyse.

1. Tekniset ongelmat 

Pahimmassa tapauksessa sivuillasi härväävät tekniset ongelmat voivat estää Googlea indoksoimasta sivustoasi tai verkkovierailijoita pääsemästä sivuillesi (page not found eli 404-virhe). Tekniset ongelmat voivat ulottua koko sivustolle, (sivusto alhaalla) tai ne voivat olla välilehtikohtaisia (esim. rikkinäinen linkki). On siis hyvä osata tunnistaa teknisistä ongelmista johtuvat hakukoneliikenteen laskut, ja korjata epäkohdat sivuillasi. 

2. Omat toimenpiteet sivuillasi

Välillä käy niin, että saatat aiheuttaa oman kurjuutesi vieläpä täysin tahattomasti. Mikäli teet sivustollasi muutoksia, jotka eivät kulje käsi kädessä Googlen käytäntöjen kanssa, voi se jättää sivustosi pois hakutuloksista. Ole siis tarkkana tehdessäsi muutoksia sivustollasi! Voit katsoa tästä miten vältät yleisimmät virheet kotisivuillasi.

3. Algoritmit

Google haluaa jatkuvasti päästä paremmin käsiksi sisältöön ja päivittää algoritmejaan sen mukaisesti. Isot muutokset ja osa pienemmistä muutoksista voivat vaikuttaa sivujen sijoittumiseen hakutuloksissa. Algoritmeista kannattaakin olla jatkuvasti ajan tasalla, ja ottaa selvää, miten ne vaikuttavat juuri sinun sivustoosi.

4. Turvallisuusongelmat

Mikäli sivustollasi lymyää tietoturvauhka, varoittaa Google siitä käyttäjiä usein ennen heidän verkkovierailuaan sivustolla, millä on suora vaikutus. Google ottaa sivuston luotettavuuden ja turvallisuuden tosissaan ja rokottaa sen laiminlyönnistä kovalla kädellä. Mikäli tietoturva on syynä liikenteen laskuun sivuillasi, on se hyvä tunnistaa ja puuttua siihen oikein toimin.

5. Trendit ja kausiluonteisuus

Muutokset kuluttajien käyttäytymisessä vaikuttavat suoraan tiettyjen hakukyselyjen määrään, ja droppi liikenteessä voikin joskus selittyä niinkin yksinkertaisilla syillä, kuin uudet trendit tai kausiluonteisuus vuoden mittaan. Usein sellaisella toimialla työskentelevät, joissa esiintyy suurta kausiluonteisuutta, tunnistavat sen syyksi ja osaavat odottaa liikenteen laskua. Mitä trendeihin ja kysyntään tulee, pyri aina olemaan mahdollisimman hyvin perillä toimialasi ajankohtaisista muutoksista sekä selvittämään mitä hakusanoja asiakaskuntasi käyttää.

6. Virhe tai raportin häiriö

Aina eivät sivutilastoja mittaavat ohjelmatkaan ole sataprosenttisen oikeassa ja välillä niiden tarjoamissa raporteissa saattaa näkyä virheitä. Glitchit eli tilapäiset häiriöt ovat yleisiä, eivätkä lainkaan vaarallisia. Ne on silti hyvä oppia tuntemaan, ettei hätiköityjä liikkeitä pääse tapahtumaan (jotka sitten oikeasti aiheuttavat laskuja liikenteessä).

Kuule totuus kotisivuistasi

Pyydä meiltä ilmainen hakukoneoptimoinnin kartoitus ja katsotaan, miten sivustosi näkyvyyttä voi kehittää. Pysäytä hakukoneliikenteen lasku tänään.

Pyydä ilmainen kartoitus

Kuule totuus kotisivuistasi

Mittaa kilpailukykysi verkossa.

Valitse ilmainen SEO kartoitus, jos haluat tietää kotisivujesi optimoinnin perusasiat – tai valitse suoraan kevyt raportti (350€) joka sisältää:

  • Sivuston nykytila-analyysi
  • Hakusana-analyysi
  • Muutostyöehdotukset